"MUHASABAH DIRI"


Kadang-kadang kita rasa kita dah buat yang terbaik dari orang lain sehinggakan kita merasakan “Akulah yang terhebat” sedangkan kita tak tahu bahawa ada orang yang lebih baik dari kita…

Kadang-kadang kita rasa kita nie buzy sgt mcm mengalahkan PM plak sedangkan kita tak tau org lain pun mcm kita gak malah mungkin lebih bz dr kita…

Kadang-kadang kita rasa kita nie sangat komited dgn kerja kita malah mungkin ter’over’ plak buat kerja, sedangkan kita xtau sebenarnya orang lain pun buat kerja gak..komited gak cuma kite je yg tak nampak…

Kadang-kadang kita rasa klu kita nie lebih tua dari orang lain malah lebih berpengalaman dari orang lain kitalah yang paling bagus sekali hingga tak perlu nak dengar pendapat yang lebih muda dari kita sedangkan kita tak tahu mungkin orang yang lebih muda dari kita tu lagi bagus dari kita…

Kadang-kadang kita rasa pendapat kita sangat bernas tapi kita tak tau sebenarnya pendapat orang lain lagi bernas dari kita…

Kadang-kadang kita rasa kita kita dah lebih bijak dari orang lain sedangkan kita tak tau rupa-rupanya ada lagi yang lebih bijak dari kita…

SEDARLAH WAHAI DIRI…

Setiap manusia itu mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Cuma kadang-kadang kita je yang tak nampak KELEBIHAN seseorang tu dan kita tak nampak KEKURANGAN diri kita..sebab itu kita perlu muhasabah diri kita…

Betulkah persepsi kita tentang orang lain tu??? Salahkah dia??? Betul kah kita??? Janganlah kita menilai seseorang berdasarkan apa yang sekadar kita lihat…seperti kata pepatah Inggeris “don’t judge the book by it’s cover”. Cubalah kita memahami seseorang sebelum kita menilai dirinya. Sebagai mana seorang hakim perlu mengkaji sedalam-dalamnya seseorang tertuduh sebelum memberi hukuman.

Koreksi balik diri kita apakah benar kita melakukan sesuatu itu dengan seikhlas hati kita? Jika benar kita ikhlas, rasanya mmg takkan ada masalah dalam melakukan sesuatu gerak kerja apatah lagi jika dalam melakukan gerak kerja Islam…jika kita IKHLASKAN DIRI KITA HANYA KERANA ALLAH, biarlah orang lain tak nampak apa yang kita buat janji Allah tahu apa yang kita buat, biarlah apa orang nak kata janji kita tau apa yang kita buat itu tak bertentangan dgn syariat, biarlah orang lain tak buat janji kita buat,dan yang paling PENTING tak perlulah kita MENGUNGKIT apa yang dah kita buat…selagi kita mampu buat..buatlah...
Kita tak perlukan pujian dari orang lain, kita tak perlukan sama ada orang tau atau tidak apa yang kita dah buat…JANJI ALLAH TAHU APA YANG KITA DAH BUAT

Oleh yang demikian, sahabat-sahabatku…
Ikhlaskanlah diri kita dalam melakukan sebarang gerak kerja. Jalankan amanah sebaik mungkin. Ingatlah Islam memang tak perlukan kita untuk menangkan ‘dia’ tapi kitalah yang memerlukan Islam dalam kehidupan kita. Sebab itulah, kita perlu rasakan bahawa sudah menjadi tanggungjawab kita untuk memperjuangkan ‘dia’ sehingga Islam benar-benar tertegak…

Wallahua’lam….

Today is....

DEMI MASA !!!

JUMLAH PELAWAT

Kata-Kata Mutiara

"WANITA yang ASLI ialah seorang wanita yang diibaratkan sebagai permata nilam yang sukar ditemui ketika ini,walau diselam ke dasar lautan,walau terbang ke pelosok awan,namun hasilnya akan memberikan gambaran bahawa nilai permata itu sukar ditemui.."

"Pemimpin tidak boleh dicetak, pemimpin tidak lahir di bilik kuliah, tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah masalah, menonjol dalam kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didokong umat" -Muhammad Natsir-

Dunia ini ibarat pentas lakonan,
Manusialah sebagai pelakon dan pengarah utamanya,
Al-Quran dan As-Sunnah itulah skripnya,
Malaikat itulah jurugambarnya,
Islam itulah jalan ceritanya,
Kiamat adalah akhir kesudahan penggambarannya,
Padang Mahsyar tempat penganugerahnnya,
Rasulullah s.a.w adalah pelakon terbaiknya,
Allah s.w.t adalah jurinya,
Syurga atau nerakalah trofi-trofinya

~Ust. Akil Hayy~

Laman Informasi

MARSIS

REAL

REAL

Universiti Malaya

Pro Mahasiswa UM

Akademi Pengajian Melayu

Siapa Saya

Foto saya
Tawau, Sabah Negeri di Bawah Bayu
Penulis memulakan pengajian di SK St Patrick, Tawau. Kemudian menyambung pengajian di SMK Kuhara, Tawau dan seterusnya melanjutkan pengajian di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Penulis ialah mahasiswi dalam Jabatan Sosio Budaya dan Bahasa Melayu dan bercita-cita untuk menjadi seorang pejuang Islam yang tegar sekalipun penulis bukanlah dari latar belakang aliran agama.

jom sembang sat...


ShoutMix chat widget

Hidup Mahasiswa!!!

Hidup Mahasiswa!!!

pengikut