ANUGERAH YANG TAK TERNILAI HARGANYA…


Anak…

Anugerah Allah yang tidak ternilai harganya…mengapa??? Kerana anak merupakan amanah Allah kepada kedua ibu bapa. Bayangkanlah kehidupan sepasang suami isteri jika tiada anak? Pasti hambar bukan??? Kehadiran si anak merupakan hasil cinta suci kedua orang tuanya. Kehadirannya juga sangat dinantikan oleh orang tuanya dan juga penyeri rumahtangga.


Anak…

Penyambung zuriat kedua ibu bapanya. Anak juga merupakan permata hati, pengarang jantung ibu bapanya. yang pastinya, kelahiran setiap anak akan memberi kebahagiaan yang tak ternilai. Kehadirannya pasti ditunggu-tunggu oleh pasangan suami isteri.

Namun begitu…
Mengapa kini isu pembuangan bayi, kes dera anak, rogol, liwat makin menjadi2 dalam kalangan masyarakat?? Apakah mereka tidak lagi menyayangi anak pemberian Allah ini??? Tidak kasihankah mereka pada anak-anak yang tidak berdosa ini??? Mana perginya sifat penyayang dalam diri mereka???


Baru-baru ini, penulis membaca berita dalam akhbar Harian Metro, seorang kanak-kanak berumur tiga tahun telah didera, dirogol dan diliwat sehingga anak tersebut menemui ajalnya oleh teman lelaki ibunya. Sungguh penulis berasa simpati atas nasib kanak-kanak tersebut. Betapa kejamnya lelaki tersebut. Lagi-lagi ibu mangsa yang membiarkan anaknya didera lelaki tersebut…penulis tersangat hairan dengan ibu mangsa yang membiarkan perkara tersebut berlaku.
Biarpun penulis belum lagi bergelar seorang ibu [insyaAllah satu hari nanti (",)], tapi penulis dapat merasakan feel seorang ibu yang sangat kasihi anak-anak. Ini disebabkan kehidupan penulis yang sering dikelilingi adik-adik penulis yang masih kecil. Betapa sayangnya dengan anak-anak kecil tersebut.




Tapi, sayang sungguh..jikalaulah masyarakat sekarang ni pun masih mempunyai sifat penyayang seperti ini, sudah tentu kes pembuangan bayi, kes dera dan sebagainya tidak berlaku…

p/s: penulis bukan riak ye (^_^) juz buat contoh je..hehe

0 ulasan:

Today is....

DEMI MASA !!!

JUMLAH PELAWAT

Kata-Kata Mutiara

"WANITA yang ASLI ialah seorang wanita yang diibaratkan sebagai permata nilam yang sukar ditemui ketika ini,walau diselam ke dasar lautan,walau terbang ke pelosok awan,namun hasilnya akan memberikan gambaran bahawa nilai permata itu sukar ditemui.."

"Pemimpin tidak boleh dicetak, pemimpin tidak lahir di bilik kuliah, tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah masalah, menonjol dalam kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didokong umat" -Muhammad Natsir-

Dunia ini ibarat pentas lakonan,
Manusialah sebagai pelakon dan pengarah utamanya,
Al-Quran dan As-Sunnah itulah skripnya,
Malaikat itulah jurugambarnya,
Islam itulah jalan ceritanya,
Kiamat adalah akhir kesudahan penggambarannya,
Padang Mahsyar tempat penganugerahnnya,
Rasulullah s.a.w adalah pelakon terbaiknya,
Allah s.w.t adalah jurinya,
Syurga atau nerakalah trofi-trofinya

~Ust. Akil Hayy~

Laman Informasi

MARSIS

REAL

REAL

Universiti Malaya

Pro Mahasiswa UM

Akademi Pengajian Melayu

Siapa Saya

Foto saya
Tawau, Sabah Negeri di Bawah Bayu
Penulis memulakan pengajian di SK St Patrick, Tawau. Kemudian menyambung pengajian di SMK Kuhara, Tawau dan seterusnya melanjutkan pengajian di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Penulis ialah mahasiswi dalam Jabatan Sosio Budaya dan Bahasa Melayu dan bercita-cita untuk menjadi seorang pejuang Islam yang tegar sekalipun penulis bukanlah dari latar belakang aliran agama.

jom sembang sat...


ShoutMix chat widget

Hidup Mahasiswa!!!

Hidup Mahasiswa!!!

pengikut