Jom Pakat Ramai2 P Program Lambaian Kaabah


MEMOIR SEORANG MUSAFIR…

Alhamdulillah, sempat lagi penulis meng’update’ blog ini. Sudah lama rasanya tidak menjenguk blog sendiri..hehe. Almaklumlah, cuti raya nie penulis pergi beraya di rumah sahabat di Kedah. Di kesempatan ini, penulis ingin berkongsi serba sedikit pengalaman penulis sebagai seorang musafir. Yelah…kampung kat Sabah, study kat bumi semenanjung..banyak mengajar penulis tentang erti sebenar kehidupan.

Memandangkan kampung halaman jauh merentasi Laut China Selatan, setiap kali cuti pendek penulis akan merantau ke kampung sahabat handai penulis. Setakat nie, penulis telah pergi ke Kelantan, Pahang, Terengganu, Kedah dan Perlis. Nie pun penulis baru sahaja beberapa hari balik dari Kedah beraya di rumah sahabat. Sedih memang sedih kerana terpaksa berjauhan dengan keluarga tercinta. First time plak tu beraya tanpa keluarga di sisi..huhu. Xpela, penulis menganggap semua ini sebagai satu pengalaman yang tak mungkin penulis lupakan. Yelah, bila lagi nak merasa beraya sebagai perantau…

Semasa beraya di Kedah, penulis mendapat banyak pengalaman yang berbeza dengan tempat asal penulis. Antaranya, makanan seperti ketupat palas (kat Sabah xda), 1st time tgk org buat lemang..hehe..yg paling best, dapat tgk sawah padi sbb kampung penulis xda sawah padi. Tenang je rasanya bila melihat keindahan semula jadi ciptaan Allah tu..Subhanallah!!! Lagi yg pengalaman yang best dpt jalan2 p beraya kat Perlis..hehe..barula penulis tahu, syok juga yer beraya kat tempat org nie…dapat tgk budaya mereka, berkenalan dgn jiran2 kampung, belajar dialek Kedah, merasa makanan mereka, dan yg paling menarik, suasana kehidupan di kampung.

Apa taknya, tempat asal penulis bukanlah kampung dalam erti kata sebenar…hehe..kampung dlm bandar. X syok sgt..lagipun, bila kat kampung sahabat 2, ikatan kejiranan antara jiran2 di kampung tersebut sgt kuat. Bila ade je kenduri kahwin, semua gotong-royong p “merewang”. Especially, orang-orang tua…

Bah, oklah..cukuplah setakat nie dulu. Klu nak cerita sebenarnya banyak lagi tp bimbang terlalu banyak plak. Apa-apapun, pengalaman penulis sebagai seorang Musafir di Aidilfitri telah banyak mengajar penulis untuk melalui liku-liku dalam kehidupan ini walaupun Air Mata Syawal masih berlinangan ketika Dendang Perantau kedengaran..huhu (gurau jak) J akhir kata, terima kasih pada keluarga sahabat yang banyak memberi (apa2 jak la). Kenangan bersama makcik, pakcik, kak Soleha, kak Nang, bg Zainol (suami kak Nang) dan yang paling dirindui, Mohammad Naufal Hakim (anak nakkan sahabat). Keletahmu akanku rindui..

p/s : kali nie xdok gambaq naa...(^-^)

Peduli Palestin

“WE WILL NOT GO DOWN”


A blinding flash of white light

Lit up the sky over Gaza tonight

People running for cover

Not knowing whether they’re dead or alive


They came with their tanks and their planes

With ravaging fiery flames

And nothing remains

Just a voice rising up in the smoky haze


We will not go down

In the night, without a fight

You can burn up our mosques and our homes and our schools

But our spirit will never die

We will not go down

In Gaza tonight

Women and children alike

Murdered and massacred night after night

While the so-called leaders of countries afar

Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain

And the bombs fell down like acid rain

But through the tears and the blood and the pain

You can still hear that voice through the smoky haze


We will not go down

In the night, without a fight

You can burn up our mosques and our homes and our schools

But our spirit will never die

We will not go down

In Gaza tonight

SIAPA KITA???

Alhamdulillah…selesai sudah satu amanah yang diberikan oleh penulis…amanah untuk menguruskan program Ihya’ Ramadhan dan Kemerdekaan di Akademi Pengajian Melayu pada malam semalam. Walaupun agak kepenatan, namun penulis berasa sangat puas. Penulis dapat rasakan nikmatnya apabila kita “memberi” daripada “menerima”.

SDR NIK SYAHIRUL APIZO BIN SAFIEN

Dalam program tersebut, telah diadakan satu slot ceramah yang disampaikan oleh Sdr Nik Syahirul Apizo B Safien yang mana penulis yang diberikan kepercayaan utk menguruskan slot tersebut. Penulis berasa sangat puas apabila rata2 para pendengar memberikan respon yg positif terhadap ceramah yang disampaikan oleh penceramah tersebut. Mmg rugi la sesiapa yang terlepas atau melepaskan peluang mendengarnya….


muslimin yg khusyuk mendengar ceramah


muslimat yang juga tgh syok mendengar ceramah


Antara pengisian yang diberikan, beliau memulakan bicara dengan para audience dengan soalan2 yang berkisar dengan remaja dan isu semasa. Beliau juga menerangkan bagaimana Nabi Yaakub menangisi dan meminta ampun segala dosa2 baginda kepada Allah kerana bimbang dosa2 yang masih ada akan diwarisi oleh keturunannya kelak. Dan realitinya, itulah yang berlaku pada masa ini. Ibu bapa yang telah melakukan dosa pada masa mudanya telah melahirkan anak2 yang hampir sama dengan perangai ibu bapanya. Inilah akibatnya jika manusia tidak sedar siapa dirinya, untuk apa dia dijadikan dan apa matlamat kehidupannya…dan yang lebih parah lagi, apabila manusia tidak bertuhankan ALLAH.

Akhir kalam dari penulis…
Sama-samalah kita memohon keampunan kepada Allah dengan penuh keinsafan dan didiklah diri menjadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya agar generasi kita yang akan datang bakal menjadi seorang yang lebih baik dari kita…Amiin

Wallahua’alam

PENAWAR JIWA…..

KENAPA AKU DIUJI???

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan, “kami telah beriman…”, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui orang-orang yang dusta “. (Surah al-Ankabut :2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN???

“Bolehkah kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”. (Surah al-Baqarah : 286)

RASA FRUST???

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman”. (Surah al-Imran : 139)

BAGAIMANA HARUS AKU HADAPINYA???

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk “. ( Surah al-Baqarah : 45)

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.” (Surah al-Imran : 200)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI ???

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah at-Taubah :11)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???
“Cukuplah allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal.” (Surah at-Taubah : 129)

Today is....

DEMI MASA !!!

JUMLAH PELAWAT

Kata-Kata Mutiara

"WANITA yang ASLI ialah seorang wanita yang diibaratkan sebagai permata nilam yang sukar ditemui ketika ini,walau diselam ke dasar lautan,walau terbang ke pelosok awan,namun hasilnya akan memberikan gambaran bahawa nilai permata itu sukar ditemui.."

"Pemimpin tidak boleh dicetak, pemimpin tidak lahir di bilik kuliah, tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah masalah, menonjol dalam kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didokong umat" -Muhammad Natsir-

Dunia ini ibarat pentas lakonan,
Manusialah sebagai pelakon dan pengarah utamanya,
Al-Quran dan As-Sunnah itulah skripnya,
Malaikat itulah jurugambarnya,
Islam itulah jalan ceritanya,
Kiamat adalah akhir kesudahan penggambarannya,
Padang Mahsyar tempat penganugerahnnya,
Rasulullah s.a.w adalah pelakon terbaiknya,
Allah s.w.t adalah jurinya,
Syurga atau nerakalah trofi-trofinya

~Ust. Akil Hayy~

Laman Informasi

MARSIS

REAL

REAL

Universiti Malaya

Pro Mahasiswa UM

Akademi Pengajian Melayu

Siapa Saya

Foto saya
Tawau, Sabah Negeri di Bawah Bayu
Penulis memulakan pengajian di SK St Patrick, Tawau. Kemudian menyambung pengajian di SMK Kuhara, Tawau dan seterusnya melanjutkan pengajian di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Penulis ialah mahasiswi dalam Jabatan Sosio Budaya dan Bahasa Melayu dan bercita-cita untuk menjadi seorang pejuang Islam yang tegar sekalipun penulis bukanlah dari latar belakang aliran agama.

jom sembang sat...


ShoutMix chat widget

Hidup Mahasiswa!!!

Hidup Mahasiswa!!!

pengikut