Kenangan Manis…

penulis bergambar kenangan di hadapan masjid kristal

Kenangan manis bersama teman2 semasa di Terengganu tidak mungkin dapat penulis lupakan dan kenangan itu pasti akan sentiasa penulis rindui. Apa tidaknya…banyak pengalaman baru yang penulis timba.


penulis bersama YB Ahmad Razif B Abdul Rahman

Antaranya, penulis bersama teman2 dari Terengganu, Selangor dan Jepun telah membuat kajian lapangan untuk tugasan kami dan kami sempat menemu ramah guru2 yang terdapat di sekolah SK Bonggol, Setiu, Terengganu. Selain itu, kami juga bertuah kerana dapat menemu ramah seorang YB di Terengganu berkenaan dengan tugasan kami. Penulis juga sangat teruja apabila ayah angkat membawa kami bersiar2 di sekitar Kuala Terengganu dan membawa kami menziarah Masjid Kristal, Pantai Batu Burok dan sebagainya. Penulis dan teman2 tidak lupa mengambil gambar sesama kami sebagai kenang-kenangan.

Ada lagi satu peristiwa yang sangat menarik bagi penulis, iaitu apabila penulis pertama kali menunggang motorsikal sekitar kawasan rumah teman tempat kami menumpang tidur. Sekalipun jalan di sekitar kawasan tersebut penuh dengan batu2 namun, penulis dapat meredahinya…Alhamdulillah (^_^)

Walau bagaimanapun, penulis secara peribadinya sangat bersyukur kerana Allah mengizinkan penulis dan teman2 merasai pengalaman baru di tempat orang. Lebih-lebih lagi apabila dapat bersahabat dengan sahabat yang berasal dari Jepun, Nao Ogawa. Semasa di rumah sahabat penulis yang memang berasal dari Terengganu itu, kami cuba mengenalkan Nao tentang Islam. Dan Alhamdulillah, Nao boleh terima segala yang kami terangkan kepadanya. Dia pernah cuba memakai tudung, baju kurung dan yang paling menarik apabila beliau juga telah mencuba untuk berpuasa.



Nao Ogawa


Pada masa yang sama juga, penulis dan teman2 yang lain juga belajar serba sedikit tentang bahasa Jepun..hehe.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan….yang pastinya penulis akan merindui kenangan semasa di sana. Penulis sangat berterima kasih kepada ayah, mek, bap dan ma. Dan yang paling penulis rindui, keletah Akil (anak saudara teman) yang sangat mencuit hati kami. SAK BISHI!!!!


akil amirul yang comel


Di bawa ini penulis sertakan serba sedikit perkataan dari Bahasa Jepun yang sempat kami pelajari dari beliau (“,) SELAMAT MENCUBA!!!

co oishi = sangat sedap

co kawaiyi = sangat comel
co hazakashi = sangat malu

watashinok nama e wak = nama saya ialah
oyasemi = selamat malam

konbanwa = selamat petang
aishiteru = saya sayang awak

sak bishi = saya rindu awak
arigato = terima kasih

do itashimashitek = sama-sama
nande = kenapa

0 ulasan:

Today is....

DEMI MASA !!!

JUMLAH PELAWAT

Kata-Kata Mutiara

"WANITA yang ASLI ialah seorang wanita yang diibaratkan sebagai permata nilam yang sukar ditemui ketika ini,walau diselam ke dasar lautan,walau terbang ke pelosok awan,namun hasilnya akan memberikan gambaran bahawa nilai permata itu sukar ditemui.."

"Pemimpin tidak boleh dicetak, pemimpin tidak lahir di bilik kuliah, tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah masalah, menonjol dalam kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didokong umat" -Muhammad Natsir-

Dunia ini ibarat pentas lakonan,
Manusialah sebagai pelakon dan pengarah utamanya,
Al-Quran dan As-Sunnah itulah skripnya,
Malaikat itulah jurugambarnya,
Islam itulah jalan ceritanya,
Kiamat adalah akhir kesudahan penggambarannya,
Padang Mahsyar tempat penganugerahnnya,
Rasulullah s.a.w adalah pelakon terbaiknya,
Allah s.w.t adalah jurinya,
Syurga atau nerakalah trofi-trofinya

~Ust. Akil Hayy~

Laman Informasi

MARSIS

REAL

REAL

Universiti Malaya

Pro Mahasiswa UM

Akademi Pengajian Melayu

Siapa Saya

Foto saya
Tawau, Sabah Negeri di Bawah Bayu
Penulis memulakan pengajian di SK St Patrick, Tawau. Kemudian menyambung pengajian di SMK Kuhara, Tawau dan seterusnya melanjutkan pengajian di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Penulis ialah mahasiswi dalam Jabatan Sosio Budaya dan Bahasa Melayu dan bercita-cita untuk menjadi seorang pejuang Islam yang tegar sekalipun penulis bukanlah dari latar belakang aliran agama.

jom sembang sat...


ShoutMix chat widget

Hidup Mahasiswa!!!

Hidup Mahasiswa!!!

pengikut